Tendintele vin si trec, stilul nu dispare

Pasiunea pentru haine și accesorii a făcut-o să le trateze ca pe niște obiecte de studiu. Analizează tendințele, crează ținute și nu se ferește să critice alegerile neinspirate.

După plecarea de la pupitrul știrilor TVR, Malvina Cervenschi nu și-a luat vacanță. Documentează moda cu aceeași rigoare cu care se informa despre politică și trage concluzii doar în cunoștință de cauză. Discuția aceasta poate fi catalogată drept un compendiu de fashion.

Pentru început, dă-le, te rog, cititoarelor trei sfaturi pe care să le folosească atunci când, invariabil, dimineața, stau în fața dulapului plin și exclamă exasperate: „Nu am cu ce să mă îmbrac!!!”.
1. Nu te panica. Panica te va determina să alegi ceva la îndemână sau aleatoriu, care nu te va avantaja la final.

2. When in doubt, go for red. Este culoarea care schimbă totul. Un cardigan, o cămașă sau un top roșu – și nu vei mai avea îndoieli. Soluția prescurtată: o rochie roșie, cizme din piele întoarsă și un cardigan negru de mătase și ești gata!

3. Nu subestima puterea accesoriilor: la cea mai simplă ținută – jeans, tricou alb, sacou negru sau cardigan negru, optează pentru pantofi sau ghete dama cu toc, o curea bătută cu pietre supradimensionate, un colier statement, brățări, inele, o vestă, o maletă – dintr-o dată imaginea din oglindă se va schimba din neinspirată în „apariție”.

Care sunt regulile în funcție de care alegi o piesă vestimentară?
Malvina: În primul rând, trebuie să se integreze în garderoba mea și să fie unitară cu ce port deja. Apoi, mă decid în funcție de elementul estetic: dacă îmi place ceea ce văd și reușesc să compun deja o ținută în minte integrând acea piesă vestimentară, este cu siguranță câştigătoare. Nu în ultimul rând, confortul este important în unele decizii, dar nu decisiv.

Cât de importante sunt tendințele și cât propriile principii atunci când îți achiziționezi hainele?
Tendințele vin și trec, stilul însă nu dispare niciodată. Îmi place să observ ce se poartă, cum se construiesc aceste tendințe în modă, dar nu le adopt decât când devin o completare a stilu lui care mă reprezintă.

Care sunt cele mai frecvente greșeli vestimentare pe care le-ai observat la femeile din jurul tău?
Faptul că adoptă tendințele despre care vorbeam fără să le „gândească” estetic și strategic. Aleg să poarte ținute care nu se potrivesc cu personalitatea lor doar pentru că citesc în reviste despre ele sau în rubrica „Bine îmbrăcate”. Apoi, această tendință generalizată spre vulgaritate o remarc cu tristețe. Pe principiul „less is more”, senzualitatea, misterul au devenit necunoscute în ecuația frumuseții feminine contemporane. Iar stilul, la fel. O investiție majoră în haine nu înseamnă că ai reușit să îți compui un stil propriu. Pentru acest lucru este nevoie, dincolo de intuiție, de informație, imaginație, structură și inspirație.

Între o pereche de pantofi comozi, dar ușor demodați și o pereche de pantofi dintr-o colecție proaspăt lansată, dar nu tocmai comozi, pe care i-ai recomanda?
Depinde de obiectiv: pentru un eveniment, perechea nouă. Pentru job, alergături, ieșiri între prieteni, tot perechea din colecția nouă! (râde)

Cum s-a transformat stilul tău în ultimii cinci ani? 
Stilul meu evoluează în funcție de o structură clară și simplă: aleg doar ceea ce mi se potrivește, nu fac excese nici la nivel de cromatică, nici de material sau model, nu fac compromisuri în privința accesoriilor și întotdeauna recurg la o ținută care mă face fericită pe deplin și nu o port de dragul de „a da bine” în lumina reflectoarelor. Merg mult pe alegeri clasice, pe care îmi place să le upgradez cu elemente inedite.

Azi ești în București, mâine la Londra, poimâine la New York. Care sunt piesele vestimentare care nu-ți lipsesc niciodată din bagaje?
Sunt mereu pregătită să îmi fac bagajul și să plec spre o nouă destinație. Nu plec niciodată fără piese basic (tricouri albe, negre, gri), cardigan, o pereche de jeans, UGG-uri, o rochie de seară, o vestă de blană, un model din colectia noua de paltoane ieftine 2016-2017 și alte piese în funcție de anotimp, evident.

Aparițiile tale publice sunt ravisante: rochia e un laitmotiv, cu precădere din colecțiile Rhea Costa. De ce are nevoie o femeie ca să poarte, corect, o rochie?
Rochia este piesa vestimentară care vorbește despre tine fără a folosi prea multe cuvinte. Este, dacă vrei, o metaforă a personalității tale. Rochia trebuie să fie doar a ta, să se muleze pe personalitatea ta, să descopere și să ascundă în egală măsură, să suscite curi- ozitatea și să sublinieze misterul, să îți pună în evidență feminitatea, fără a o altera, să subjuge și să farmece. Rochia perfectă este ca o poveste de dragoste. Această „chimie” am găsit-o în creațiile Andreei Constantin, owner Rhea Costa, și de atunci colaborăm la colecțiile care îmi poartă numele, respectiv Velvet și Lace. Materialele mele preferate pentru rochii sunt catifeaua, mătasea, brocartul, iar modelele propuse de Rhea au punctat exact definiția stilului meu vestimentar: eleganță, feminitate, minima- lism, un clasic reinterpretat într-o manieră inedită.

Ai povestit că bunica ta ți-a „predat” primele „cursuri de croitorie”: te-a învățat să coși și să croșetezi. Cât ți-a fost influențat spiritul estetic de lecțiile bunicii? Folosești în creșterea brand-urilor Rhea Costa și Malvenschi vreo pildă din copilărie?
Am folosit educația primită de la bunica mea nu doar în proiectele mele antreprenoriale, ci în tot ceea ce întreprind. Bunul simț, corectitudinea, modestia, generozitatea față de alți oameni – sunt lecții pe care bunica mi le-a predat și le aplic în fiecare zi. În partea de business, faptul că mi-a plăcut să meșteșugesc de mică m-a ajutat. Îmi place să mă ocup de bijuterii, să le dedic timp și răbdare, să văd cum prin muncă și atenție la detaliu poți obține un produs finit atât de frumos.

Și dacă tot am invocat cuvântul „brand”, spune-mi, te rog, cât e de important acesta? Care sunt avantajele unei piese vestimentare „cu etichetă” în raport cu una anonimă?
Avantajul ține de imagine și atât. Iar în lumea în care trăim, imaginea este totul. Eticheta adaugă acea plus valoare, face ca un consu- mator să ia o decizie în favoarea unui brand și nu a altuia. Asta nu înseamnă că este întot- deauna o alegere bună.

Pledezi pentru garanția dată de experiența caselor de modă consacrate sau girezi modiștii aventurieri și ideile lor futuriste?
Cred că este nevoie de disciplina și rigoarea unui sistem pe care tradiția și experiența le garantează. Dar sunt de acord că imaginația, lipsa limitelor, creativitatea, avangardismul, inovația au nevoie de spatiu pentru a se desfășura și a impune la rândul lor direcții unice. Un echilibru între două școli este de dorit și nu se poate pune problema unei alegeri decisive în favoarea uneia.